Gå videre til hovedindholdet

Verden går under

Så i denne uge den gamle sci-fi film When Worlds Collide (1951), som ifølge coverteksten er forlægget til 2012 og stort set alle moderne dommedagsfilm.

Selvom det selvfølgelig er unfair at vurdere en 59 år gammel film efter 2010-standard, har jeg svært ved at se denne udgivelses relevans udover den filmhistoriske relevans - så den burde måske slet ikke have været genudsendt? Udover de kiksede effekter viser filmen også et påfaldende naivt og køns- og racediskriminerende tidsbillede.

Kort fortalt forudser nogle rumforskere, at Jorden snart vil rammes af to kæmpemeteorer og eksplodere (og det med præcis dato og klokkeslet!), og det besluttes derfor at bygge en flyvende Noahs ark, der skal landsætte en koloni på den ene meteor, efter den har smadret Jorden(!) Mændene bygger "arken", kvinderne pakker madpakkerne, og projektet ledes af en håndfuld myndige, hvide amerikanske mænd - efter at fjollede europæiske FN-diplomater har afvist projektet som urealistisk. Da Dommedag indfinder sig, letter raketten med de udvalgte individer - alle naturligvis hvide mennesker - og lander mirakuløst på meteoren. Passagerne myldrer som en flok lejrskoleelever begejstret ud i den nye verden - som heldigvis er fuldstændig som en 1950er Disney-udgave af Jorden. "That's the best air I ever tasted!", erklærer pilot-helten på ægte tapper nybyggermaner med sin pige på armen.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Verdens værste og bedste gade – Anmeldelse af 42nd Street Memories

New Yorks 42. gade var i gamle dage en farlig og farverig underholdnings gade i byens centrum, hvor det flød med sex, stoffer, vold og kriminalitet – og ikke mindst biografer, der viste b-film i døgndrift.  Et usikkert område, men samtidig et drømmeland for fans af kulørt filmunderholdning. Indtil borgmester Guiliani inds å de kommercielle muligheder og solgte det meste til Disneys sunde underholdningscentre og indførte nul-tolerance overfor småforbrydelser.  Nu er gaden mest et minde om en mere løssluppen tid – et tydeligt eksempel på nutidens gentrificering og påfaldende politisk korrekt for det ellers så sprælske Big Apple. Det er den verden, som instruktøren Calum Waddell beskriver i dokumentarfilmen 42nd Street memories – The rise and fall of America’s most notorious street. Waddell har samlet en imponerende bunke vidneudsagn fra datidens filmbranche, og alle fortæ ller med smittende fascination om milj øet og tiden. ‘ The Deuce’ Manhattans pu...

Maximum smadder - Anmeldelse af Maximum overdrive

Man tager Spielbergs Duellen, blander den med Ormen og tilsætter en smule Ud at køre med de skøre - og får Maximum overdrive, Stephen Kings sære science fiction-actionbasker fra 1986. Vi kender King som forfatter til en lang række klassikere: Ondskabens hotel, Misery, En verden udenfor, Den grønne mil, Cujo, Salem's lot, Dead zone, Children of the corn, Creepshow og The boogeyman. Men Maximum overdrive er det eneste manuskript, han også selv har instrueret. Og filmen er mildt sagt noget ganske andet end de nævnte prisbelønnede mesterværker.  Præmissen er enkel: En komet svæver over Jorden i længere tid og afgiver så megen energi, at det får elektriske maskiner på planeten til at selvstarte og overfalde mennesker. Hæveautomater, plæneklippere, benzinstandere, biler, damptromler, lastbiler - you name it! - alt selvstarter pludseligt og angriber målrettet   tilfældige mennesker. Ret skør tanke, men effektivt oplæg til en popcorn-film. Tænk, hvis dine husholdningsmaskiner p...

Her kommer flyveslangen! - Anmeldelse af Q The Winged Serpent

  Du kender filmmonstrene King Kong, Godzilla, Jaws og Alien. Men har du nogensinde set en flyvende kæmpeslange, der bider hovedet af folk mellem New Yorks skyskrabere? Nej, vel. Så glæd dig til at høre om Q The Winged Serpent. De bedste b-film er dem, der er billigt lavet, men alligevel underholder og har glimt i øjet. Sådan en har vi med at gøre her. Instruktøren, produceren og manuskriptforfatteren Larry Cohen har haft en lang og broget karriere inden for den slags. Han står bag titler som Maniac Cop, Black Caesar, Hell Up In Harlem, The Stuff og Phonebooth. Hans mest originale bidrag er nok som instruktør og forfatter til filmen om den vingede dræberøgle. Som en god b-film har Q The Winged Serpent en flyvende start(!): Inden for filmens første fem minutter mister en vinduespudser på en skyskraber pludselig hovedet midt under arbejdet. Så er vi ligesom i gang. Kort efter angribes en fotomodel i sin penthouse fra luften, og blodet sprøjter ned på Manhattans fodgæn...