Gå videre til hovedindholdet

Bond, Coen og Saturn - Helte er ikke hvad de har været ...




Kan man forestille sig et biografprogram uden en vis del spændingsfilm med klassiske heltetyper? For tiden byder biograferne som sædvanlig på flere af slagsen – eller i hvert fald med hovedpersoner skåret over den klassiske heltetype…


I den nye og toogtyvende James Bond-film kaster 007 sig atter ud i kampen mod et internationalt forbryderkomplot med sindssyge bagmænd og hårdtslående håndlangere. 

Daniel Craig’s Bond-figur er endnu mere sammenbidt og brutal end de foregående og har bevaret et uigennemtrængeligt følelsesskjold omkring sig. Den velkendte charme med de rappe replikker, som hos Roger Moore blev næsten så jovial som Linie 3, er i den nye film skåret ned til cirka 3 replikker. Til gengæld viser den klassiske martrede helt flere gange en moderne, værdig følsomhed pga. sin tabte kærlighed Vesper, hvilket kommer til udtryk i flere følsomme, nære intermezzoer med hans nye kvindelige makker, som selv plejer en arret sjæl. Men denne følsomhed er en inkorporeret del af den hårde hunds updatede skikkelse, ligesom de placerede Sony Ericsson-produkter.

Han er stadig den samme barske Bond. Som han svarer M, da hun beder om hans loyalitet efter nogle forviklinger: ”I never left”.

I Coen-brødrenes nye krimikomedie Burn After Reading er det anderledes fjollet fat, både hvad angår personer og plot.

Ligesom i The Big Lebowski udfoldes et bagvendt hovsa-mysterium, hvor tilfældige mennesker indblandes i hinandens planer – meget til CIA’s undren: En clueless fitnessinstruktør tror, han har fundet guld og cykler af sted for at afpresse en fyret, kolerisk CIA-analytiker med dennes uinteressante erindringer på en CD, imens hans uudholdelige kone duskes af en glat ladies man og skatteadvokat, der gerne giver indtryk af at være en cool hemmelig agent, indtil han pludselig står overfor en virkelig ”fjende”, nemlig den omtalte fitnessinstruktør.

Nå ja, og pengene skal bruges til fitnessinstruktørens ligeledes naive kollega, som trænger til en ansigtsløftning og troen på kærligheden tilbage. Og hvis det ikke lykkes at afpresse ejeren, er det jo oplagt at forsøge sig hos USA’s naturlige fjende: Russerne…! ”Report back to me when it makes sense”, siger den ene CIA-mand til den anden.

Hvis der er en helt(inde) i denne film, er det ikke den indbildte agent, som panikker over en fremmed mand i skabet, og som efter et skænderi fornærmet stormer ud med sin bollepude under armen, men snarere fitnessinstruktørens småtskårne kollega – den ukuelige afpresserske som drømmer om romantik. Og i tråd med resten af historien skyldes det netop tilfældigheder: fordi hendes modstandere aflives pga. en række uheld og forviklinger, og hun dermed kan få CIA – af bar forvirring – til for en sikkerheds skyld at tilbagekøbe den hemmelige CD mod en klækkelig dusør, der lige præcis dækker de ønskede plasticoperationer.

I den helt gakkede ende af spektret finder vi astronauterne i Rejsen til Saturn.

Tegnefilmatiseringen af Claus Deleurans kult-tegneserie fra 1977 er befolket af klare danske karikaturer i bedste Olsen Banden-stil: Der er den dovne og underkvalificerede astronaut, der er med på afbud, hans handlekraftige kæreste der har fået nok af sin mandschauvinistiske chef – en fed kapitalist der i ledtog med den korrupte statsminister er ved at sælge Danmark, den latterlige rumkaptajn med et BS Christiansen-kompleks, men som mest ligner en mavesur folkeskolelærer, den underkuede indvandrer, der så gerne vil integreres og ikke mindst den uhumske og fordrukne med-astronaut, der fint afrunder enhver situation med en ornli’ skid.

Og ligesom i Olden Banden-legenden er det her det lille hold grimme ællinger, der klarer ærterne. Hårdt presset træder vores venner i karakter, da det brænder på, og underkvalificeret, indvandrer, mokke, militarist og drukkenbolt står sammen op for fædrelandets ære og til kamp mod uretfærdighed og dårskab i almindelighed. Og mon ikke astronauten og kæresten får hinanden i enden?

Så vores helt er stadig derude og passer på os og vores værdier – forklædt som 007, Coen-antihelt eller klaphat.

Godnat – og sov rigtig godt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Verdens værste og bedste gade – Anmeldelse af 42nd Street Memories

New Yorks 42. gade var i gamle dage en farlig og farverig underholdnings gade i byens centrum, hvor det flød med sex, stoffer, vold og kriminalitet – og ikke mindst biografer, der viste b-film i døgndrift.  Et usikkert område, men samtidig et drømmeland for fans af kulørt filmunderholdning. Indtil borgmester Guiliani inds å de kommercielle muligheder og solgte det meste til Disneys sunde underholdningscentre og indførte nul-tolerance overfor småforbrydelser.  Nu er gaden mest et minde om en mere løssluppen tid – et tydeligt eksempel på nutidens gentrificering og påfaldende politisk korrekt for det ellers så sprælske Big Apple. Det er den verden, som instruktøren Calum Waddell beskriver i dokumentarfilmen 42nd Street memories – The rise and fall of America’s most notorious street. Waddell har samlet en imponerende bunke vidneudsagn fra datidens filmbranche, og alle fortæ ller med smittende fascination om milj øet og tiden. ‘ The Deuce’ Manhattans pu...

Maximum smadder - Anmeldelse af Maximum overdrive

Man tager Spielbergs Duellen, blander den med Ormen og tilsætter en smule Ud at køre med de skøre - og får Maximum overdrive, Stephen Kings sære science fiction-actionbasker fra 1986. Vi kender King som forfatter til en lang række klassikere: Ondskabens hotel, Misery, En verden udenfor, Den grønne mil, Cujo, Salem's lot, Dead zone, Children of the corn, Creepshow og The boogeyman. Men Maximum overdrive er det eneste manuskript, han også selv har instrueret. Og filmen er mildt sagt noget ganske andet end de nævnte prisbelønnede mesterværker.  Præmissen er enkel: En komet svæver over Jorden i længere tid og afgiver så megen energi, at det får elektriske maskiner på planeten til at selvstarte og overfalde mennesker. Hæveautomater, plæneklippere, benzinstandere, biler, damptromler, lastbiler - you name it! - alt selvstarter pludseligt og angriber målrettet   tilfældige mennesker. Ret skør tanke, men effektivt oplæg til en popcorn-film. Tænk, hvis dine husholdningsmaskiner p...

Her kommer flyveslangen! - Anmeldelse af Q The Winged Serpent

  Du kender filmmonstrene King Kong, Godzilla, Jaws og Alien. Men har du nogensinde set en flyvende kæmpeslange, der bider hovedet af folk mellem New Yorks skyskrabere? Nej, vel. Så glæd dig til at høre om Q The Winged Serpent. De bedste b-film er dem, der er billigt lavet, men alligevel underholder og har glimt i øjet. Sådan en har vi med at gøre her. Instruktøren, produceren og manuskriptforfatteren Larry Cohen har haft en lang og broget karriere inden for den slags. Han står bag titler som Maniac Cop, Black Caesar, Hell Up In Harlem, The Stuff og Phonebooth. Hans mest originale bidrag er nok som instruktør og forfatter til filmen om den vingede dræberøgle. Som en god b-film har Q The Winged Serpent en flyvende start(!): Inden for filmens første fem minutter mister en vinduespudser på en skyskraber pludselig hovedet midt under arbejdet. Så er vi ligesom i gang. Kort efter angribes en fotomodel i sin penthouse fra luften, og blodet sprøjter ned på Manhattans fodgæn...