Gå videre til hovedindholdet

Bond, Coen og Saturn - Helte er ikke hvad de har været ...




Kan man forestille sig et biografprogram uden en vis del spændingsfilm med klassiske heltetyper? For tiden byder biograferne som sædvanlig på flere af slagsen – eller i hvert fald med hovedpersoner skåret over den klassiske heltetype…


I den nye og toogtyvende James Bond-film kaster 007 sig atter ud i kampen mod et internationalt forbryderkomplot med sindssyge bagmænd og hårdtslående håndlangere. 

Daniel Craig’s Bond-figur er endnu mere sammenbidt og brutal end de foregående og har bevaret et uigennemtrængeligt følelsesskjold omkring sig. Den velkendte charme med de rappe replikker, som hos Roger Moore blev næsten så jovial som Linie 3, er i den nye film skåret ned til cirka 3 replikker. Til gengæld viser den klassiske martrede helt flere gange en moderne, værdig følsomhed pga. sin tabte kærlighed Vesper, hvilket kommer til udtryk i flere følsomme, nære intermezzoer med hans nye kvindelige makker, som selv plejer en arret sjæl. Men denne følsomhed er en inkorporeret del af den hårde hunds updatede skikkelse, ligesom de placerede Sony Ericsson-produkter.

Han er stadig den samme barske Bond. Som han svarer M, da hun beder om hans loyalitet efter nogle forviklinger: ”I never left”.

I Coen-brødrenes nye krimikomedie Burn After Reading er det anderledes fjollet fat, både hvad angår personer og plot.

Ligesom i The Big Lebowski udfoldes et bagvendt hovsa-mysterium, hvor tilfældige mennesker indblandes i hinandens planer – meget til CIA’s undren: En clueless fitnessinstruktør tror, han har fundet guld og cykler af sted for at afpresse en fyret, kolerisk CIA-analytiker med dennes uinteressante erindringer på en CD, imens hans uudholdelige kone duskes af en glat ladies man og skatteadvokat, der gerne giver indtryk af at være en cool hemmelig agent, indtil han pludselig står overfor en virkelig ”fjende”, nemlig den omtalte fitnessinstruktør.

Nå ja, og pengene skal bruges til fitnessinstruktørens ligeledes naive kollega, som trænger til en ansigtsløftning og troen på kærligheden tilbage. Og hvis det ikke lykkes at afpresse ejeren, er det jo oplagt at forsøge sig hos USA’s naturlige fjende: Russerne…! ”Report back to me when it makes sense”, siger den ene CIA-mand til den anden.

Hvis der er en helt(inde) i denne film, er det ikke den indbildte agent, som panikker over en fremmed mand i skabet, og som efter et skænderi fornærmet stormer ud med sin bollepude under armen, men snarere fitnessinstruktørens småtskårne kollega – den ukuelige afpresserske som drømmer om romantik. Og i tråd med resten af historien skyldes det netop tilfældigheder: fordi hendes modstandere aflives pga. en række uheld og forviklinger, og hun dermed kan få CIA – af bar forvirring – til for en sikkerheds skyld at tilbagekøbe den hemmelige CD mod en klækkelig dusør, der lige præcis dækker de ønskede plasticoperationer.

I den helt gakkede ende af spektret finder vi astronauterne i Rejsen til Saturn.

Tegnefilmatiseringen af Claus Deleurans kult-tegneserie fra 1977 er befolket af klare danske karikaturer i bedste Olsen Banden-stil: Der er den dovne og underkvalificerede astronaut, der er med på afbud, hans handlekraftige kæreste der har fået nok af sin mandschauvinistiske chef – en fed kapitalist der i ledtog med den korrupte statsminister er ved at sælge Danmark, den latterlige rumkaptajn med et BS Christiansen-kompleks, men som mest ligner en mavesur folkeskolelærer, den underkuede indvandrer, der så gerne vil integreres og ikke mindst den uhumske og fordrukne med-astronaut, der fint afrunder enhver situation med en ornli’ skid.

Og ligesom i Olden Banden-legenden er det her det lille hold grimme ællinger, der klarer ærterne. Hårdt presset træder vores venner i karakter, da det brænder på, og underkvalificeret, indvandrer, mokke, militarist og drukkenbolt står sammen op for fædrelandets ære og til kamp mod uretfærdighed og dårskab i almindelighed. Og mon ikke astronauten og kæresten får hinanden i enden?

Så vores helt er stadig derude og passer på os og vores værdier – forklædt som 007, Coen-antihelt eller klaphat.

Godnat – og sov rigtig godt.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Firserminder for voksne

Her bringer vi en mailkorrespondence mellem tre voksne mænd med hang til firser-actionfilm. Bare fordi. Navnene er ændret, men er kendt af redaktionen.  - Hej drenge Har I set det her 70er-action drama med Lee Marvin og gene Hackman? Kom i tanke om en scene med en majetærsker for nylig og har nu fundet titlen. Skal snarest ha den skaffet på DVD... J - Den film kender jeg ikke. Jeg prøver stadigvæk at huske mere om to film fra min spæde barndom som jeg meget gerne ville se igen.Den ene kaldte vi "dræberbilen" og handlede om en fyr der tvang andre billister på en motorvej til at køre galt. Gerningsmanden kørte i en sort Chevy van. Senere malede min bror og jeg en legetøjs bil sort så vi kunne genskabe "dræberbilen". Og nej, det er ikke den Spielberg film der vist har en handling der minder om ovenstående. Den anden handler om en bombe på et skib hvor nedtællingen er i fuld gang. Nogle specialsoldater bliver sænket ned på dækket i stormfuldt vejr

Sjældne VHS'er nu på DVD

Måske er du ind i mellem blevet lokket af nogle af bloggens omtaler af VHS-fund, som ikke har været tilgængelige på tidssvarende medier. Nu er der godt nyt, for efterhånden udsendes en del gamle obskure genrefilm på DVD, og mange af dem kan købes på amazon.com rimeligt billigt. Og det gælder ikke kun publikumsfavoritter som Coffy og Rollerball, men også mere ukendte og skæve b-film perler med stor underholdningsværdi. Her er en liste over Movieboxens mest underholdende og seværdige VHS b-film fund, som nu også kan nydes i skarp DVD-kvalitet til omkring 10 Euros stykket. THE HIDDEN  - Kyle Maclachlan jagter bodysnatcher med flammekaster THE LOST EMPIRE  - Barmsvære kvindelige agenter på en gal troldmands hemmelige ø RUNAWAY  - Tom Selleck mod fremtidens dræber-edderkoppe-robotter VIGILANTE - Primitiv selvtægt med Fred Williamson THE NEW KIDS - James Spader som afbleget voldspsykopat langt ude på bøhlandet DEATH OF A SNOWMAN - Sydafrikansk blaxploitation på højde med

Moviebox nu og dengang

Jeg opfatter stadig DVD’en som et relativt nyt, smart medie, og jeg kan sagtens huske da VHS-båndet var det almindelige videomedie – da det fede var en engelsk import-video uden irriterende danske undertekster, og da man lejede film på videobånd og en moviebox at se dem på. For dem der ikke kan huske så langt tilbage eller ikke er gamle nok, var en moviebox en robust VHS-afspiller indkapslet i stødfast plastic – lige til at smide bag på cyklen sammen med en pose med film, slik og en halvandenliterscola . I dag virker kombinationen bånd og moviebox håbløst gammeldags, tung og skrøbelig: Når man kom hjem med film og moviebox – hvis videobutikken da havde nogen på lager – skulle man først lade både bånd og maskine stå en halv time og opnå stuetemperatur. Ve den, der hovedløst tændte maskinen med det samme! Han var garanteret båndflimmer – sikkert resten af aftnen - for ikke at nævne risikoen for bødestraf for misbrug af udstyret. Efter tålmodig venten skulle man så koble maski