26 juli 2014

Luk ikke fremmede ind - Anmeldelse af 'En taber ser rødt'

Så er det tid til at starte på de to poser VHS-film, jeg fandt i en støvet kræmmerhal i Thyborøn i sidste måned. Første film: 'En taber ser rødt' (originaltitel: 'Forced Entry').

En af halvfjerdserne og firsernes undergenrer er 'home invasion'-film - film om samfundets skrøbelighed, hvor almindelige mennesker overfaldes i deres hjem af tilfældige fremmede med krigstraumer eller seksuelle komplekser i udbrud. Et hovedhærk er Charles Bronson-klassikeren 'Death Wish' ('En mand ser rødt') fra 1974, hvor en familiefar forvandles til tavs hævner, efter at hans kone og datter myrdes i deres hjem af tilfældige bøller. Et nutidigt eksempel er Michael Hanekes 'Funny Games' (1997).

'En taber ser rødt' fra 1975 er en underlig blanding af simpel exploitation og psykologisk drama, så på den ene side kan man ikke tage den alt for seriøst, og på den anden side underholder den heller ikke rigtigt, men alligevel har den en sær blandings-kvalitet.

Carl (Ron Max) er en vellidt enspænder, der passer en tankstation om aftenen og har et anstrengt forhold til kvinder pga. sin strikse opdragelse. Carl forsøger klodsede tilnærmelser til en række tilfældige kvinder, men deres afvisninger får ham til at gå amok og dræbe dem. Disse første drab vises i slasher-stil med drabsmandens identitet skjult (som i 'Fredag den 13.' og 'Halloween'), hvilket giver et lidt kulørt exploitation-præg. Men herefter fokuseres der på dramaet i Carls nervøse personlighed, og vi aner et kommende klimaks. Carl er glad for den søde kunde Nancy (Tanya Roberts), så han beslutter at overraske hende derhjemme, imens manden er på forretningsrejse. Optakten til "invasionen" er noget lang og forudsigelig, men til gengæld er det en fin og intens scene, hvor Carl holder Nancy fanget næsten uden fysisk vold, men med sit skræmmende eksplosive væsen på kanten af udbrud. Desværre er slutningen lidt flad, men det hører måske til genren.

Som en kuriøs detalje kan nævnes, at filmen er en genindspilning af samme titel med samme instruktør, og forløberen er efter sigende ret brutal og udpenslet.

Points: 3 ud 5 movieboxe, især pga. den intense overfaldsscene.

Forced Entry (alias The Last Victim alias En taber ser rødt) (1975)