29 oktober 2008

"Luk os iiiiiiiiiind!!"



 Som alle raske drenge elsker jeg effektive actionfilm og kan godt af og til fristes af deciderede horrorfilm, både klassikere som The Thing og nye som 28 Days Later, selvom jeg godt kan blive lidt led ved den udmalede fornedrelse af menneskekroppen.

Derfor er det fint, at man med en universitetsuddannelse i rygsækken kan vælge at se horrorfilm som billeder på negative tendenser i samfundet som f.eks. ensretning, overforbrug og mistro - som de medvirkende filmforskere ivrigt gør i dokumentarfilmen American Nightmare. Selvom det indimellem kan virke lovlig søgt at fortolke ethvert bestialsk filmmord som en dyb samfundkritisk kommentar snarere end en instruktørs udflippede celloluid-blodrus.

Alligevel kom jeg selv i dag til at tænke på zombier pga. Aldi. Da jeg i morges kom forbi supermarkedet på vej til arbejde, stod der 4-5 ret rastløse mennesker ved den låste dør og ventede utålmodigt på at komme ind og handle. Deres urolige attitude, lidt vilde blik og pøbelagtige sammenstimlen fik mig uvilkårligt til at tænke på de supermarked-stormende zombier Dawn Of The Dead - og jeg kunne levende forestille mig dem frådende flå Aldis dør op, vælte ind i butikken og kaste sig over dagligvarer og flaskedreng...

Jeg kom ikke forbi på hjemvejen, så jeg ved ikke, om det udviklede sig sådan. Men de mindede mig godt nok lidt om zombier. Måske var det bare nogle af Christiania-demonstranterne fra i aftes...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar